Overgangskost til barn 7 måneder

13. marts 2014

Alder:
7 mdr.

Overgangskost til barn 7 måneder

Kære Helen

Jeg har et par spørgsmål omkring amning og kost til min datter.

Har nok haft en lidt kronisk frygt for at min datter ikke spiste nok eller tog nok på til trods for at jeg gang på gang af min sundhedsplejerske fik at vide at det jo gik fint.

Jeg må tilstå at jeg meget sent har lært at forstå min datters gråd i forhold til om hun var sulten eller det er noget andet. Jeg gav hende brystet konsekvent. Jeg ammede og ammede og var ikke ret god til at komme ud af frygt for at hun pludselig skulle ammes. Og da jeg bor i England hvor det er mere almindeligt at give flaske så følte mig lidt alene om det. Har faktisk til tider følt mig presset til at jeg skulle give flaske. Men nu er min datter så 7 måneder og trods angst og enormt usikkerhed har jeg ammet fuldt ud til hun var 5½ måned – og er glad for det - og forsat delvist nu. Nyder stadig at amme hende. Hun har aldrig fået en flaske kun nu med vand når vi er på farten hvor en kop er lidt besværligt.

Jeg har fuldt din side meget i forhold til amning og kost da de her i England bruger meget baby lead weaning. Det betyder at jeg ikke får så meget rådgivning som passer mig. Jeg har derfor også købt din bog om kost til børn som lige nu er min bibel og bruger i øvrigt meget din hjemmeside som jeg synes er super godt – tak for det.

Men alt den læsning giver jo også spørgsmål – og jeg synes der mangler mere info om amning i din bog især om overgang og nedsættelse af amning og hvordan jeg i praksis skal gøre det. Som du måske kan forestille dig er det meget underligt at skulle til at skære ned i amningerne når jeg så længe har tænkt om jeg ammede hende nok.

Lidt om min datter. Hun er en meget nysgerrig og for det meste meget glad pige. Vi griner rigtig meget i løbet af en dag og hun elsker når vi leger lidt vildt. Men hun er også rigtig god til at sidde eller lige lidt selv og undersøge sit legetøj. Hun vejede 8,1 kg to dage før hun blev 7 måneder, ved ikke hvor lang da man ikke måler det igen før hun er 9 måneder. Men hun trives godt og udvikler sig vist meget gennemsnitligt. Er lige begyndt at komme op på knæ i få sekunder og rokke lidt.

Min datter får lige nu 3-4 måltider om dagen. Er lige begyndt på grød om eftermiddagen som du skriver i din bog.

Hendes dag nogenlunde således ud:

7.30: havregrød med sveske/æble mos og vand af kop (men spiser ikke ret meget)

9.30-10.00: meget lidt frugt mos bare så hun får sin D vitamin og jern, amning og formiddags lur (sover ca. 1½ time men skal næsten altid hjælpe videre i søvn med mindre jeg går med hende – har ikke mulighed for at stille hende udenfor desværre)

12.00: grøntsagsmos med kød/fisk og hun elsker sin agurk og peberfrugt (men ikke rigtig andre grøntsager som gnavegrønt – hun ser ud til at væmmes ved følelsen af kogte grøntsager vil næsten ikke en gang røre ved dem) og vand af kop

13.30-14.00: amning og middagslur sover igen ca. 1½ time det samme gælder som om formiddagen – kan godt sove mere hvis jeg går med hende (går næsten hver dag enten formiddag eller middag så hun får mindst en lang lur om dagen)

16.00: tilbydes nu havregrød med frugtmos (igen ikke så meget men mere end til morgen) – hun har siden vi startede på morgenmaden ikke rigtig ville ammes om eftermiddagen så den stoppede af sig selv lidt før hun blev 7 måneder

18.00: grøntsagsmos med kød og vand af kop (spiser ok)

19.30-20.00: ammes og puttes til natten. Det er først den sidste måned at det er blevet lettere at putte hende til natten. Vi rende frem og tilbage i op til 2 timer, men nu tager det max 20 min fra jeg går ind og ammer hende til hun sover. Skal oftest have sutten eller bøvse efter ca. 40 min men eller går det rigtig godt lige ...

Annonce

... nu.

23.00-24.00: amning

1.30-2.30: amning

3.30-4.30: amning

Ammer som du ser stadig om natten – og synes hun spiser godt alle gangene. Ofte begge bryster. Kunne jo godt tænke mig at den midt på natten snart fasede ud især fordi de ligger så tæt må hinanden. Du skriver i din bog at man dropper amning om formiddagen – men hvis jeg stadig ammer om natten skal jeg så stadig gøre det? Og hvis hun ikke af sig selv afviser brystet er det så vigtig at jeg siger nej?

De seneste 14 dage er hun begyndt at vågne omkring kl. 5 – men holder fast i at vi ikke står tidligere op end 6.30 for prøver virkelig at følge din dagsplan. Tænker det fordi hende ”morgenamning” ligger så tidligt? Før lå den nemlig kl. 5-6. Er det bare en fase som hører hendes alder til?

Det er også meget svært for mig at amme min datter før middagsluren. Hun virker træt omkring 13-13.30 men hun skal næsten overbevises om at hun skal ammes så nogle gange bliver det først efter kl. 14 at hun vil overgive sig og spiser så godt. Men det gør det svært at komme ud af døren og gå om eftermiddagen og når hun så endelig har spist så sover hun og jeg synes det er surt at vække hende for at gå tur? Fordi hun ofte er meget træt og lidt umulig her, så har jeg lyst til bare at komme ud og trille, men føler ikke jeg kan før hun er ammet af. Har gjort det nogle gange for ikke at blive sindssyg og hun sover fint – så har jeg ammet hende når vi er kommet hjem igen – er det ok?

Det skal lige siges at jeg stadig holder hendes måltider små aldrig mere end 1 dl grød eller mos. Hvornår kan jeg stoppe med at sætte begrænsninger? (selv det er sjældent der er behov for det)

Omkring spise situationen så er jeg lidt i tvivl om hvordan jeg skal gøre det bedst for hende om aften i forhold til det sociale. Far er tidligst hjemme omkring kl. 19 så det jo lidt sent at spise for hende. Lige nu får hun ofte sin mad kl. 18 og så får hun en ekstra agurkeskive når vi spiser. I weekenden prøver vi at spise sammen alle sammen kl. 18. Men i takt med hun jo burde spise vores mad mere og mere er det lidt et dilemma for mig. Er det synd for hende at jeg tænker hun kan få en ”godnatgrød” kl. 19 når hun bliver 8 mdr. når vi spiser aftensmad?

Sidste spørgsmål – vi har altid haft problemer med bøvser. Du kan næsten sætte dit ur efter hende. Ca. 40 minutter efter hun er lagt til lur eller om aften skal hun bøvse, men sjovt nok ikke om natten eller hvis jeg går med hende. Er det normalt – burde hun ikke snart lære at bøvse selv? Det er nogle store bøvser og nogle gange er hun rigtig ked af det indtil den kommer op.

Jeg har brugt meget tid på at prøve at få hende ind i en fast rytme, men synes den er svær at fastholde. Har også gjort at jeg ikke er kommet så meget ud for at se andre mødre i grupper da de altid ligger der hvor hun i forhold til planen skal sove og er derfor meget alene her i England. Nu jeg så bekymret for om jeg har holdt hende for meget hjemme? Hun ser jo ikke rigtig andre børn i hverdagen gør det noget? Planen er at hun start langsomt op med vuggestue når hun er 10 mdr. Jeg er nu det er blevet lidt mildere i vejret og hun også kan sidde i barnevognen begyndt at trille en tur sen eftermiddag. Både fordi det gør at dagen ikke er alt for lang når jeg er alene fra 7 til 19 hver dag men også for at hun skal få lidt indtryk.

Beklager den lange mail og nu jeg læser hvad jeg har skrevet kan jeg godt se at der måske ikke er nogle store vigtige spørgsmål – men måske jeg bare har brug for lidt bekræftelse? Tænker meget over om jeg gør det godt nok og vil gerne gøre det så godt og har vist også bare brug for at dele mine følelse og tanker men den anden.

På forhånd tak

Hilsen
en måske lidt over bekymret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor